‘Samen maken we de POV’
Dagelijks bestuur (DB), Landelijk bestuur (LB), Regiobesturen, medewerkers en leden zijn samen verantwoordelijk voor een succesvolle POV; ieder vanuit een eigen rol. Dat is de slotsom van de bijeenkomst op 16 januari waar alle zeven POV-regiobesturen de werkwijze binnen de regio en de samenwerking met het Dagelijks en Landelijk bestuur bespraken.
Verbondenheid maakt het mogelijk met één geluid te communiceren; richting leden, maar ook richting politiek en burgers. Die verbondenheid en de wil om samen te werken, is dan ook de basis waarop de POV-organisatie verder gaat bouwen. Daarom stond de bijeenkomst vooral in het teken van ideeën ophalen over hoe er onderling wordt samengewerkt tussen de DB, LB regio’s en medewerkers. Want welke afspraken zijn er nodig als het gaat om financieel beheer, en hoe vullen de verschillende besturen hun rol in en hoe wordt er gecommuniceerd?
Vrijheid
De regio’s hebben als taak geluiden van leden in de regio te verzamelen en deze in te brengen bij het landelijke bestuur. Geluiden verzamelen kan via ledenraadplegingen, klankbordgroep/werkgroep, huiskamergesprekken of een themabijeenkomst. Hoe dit wordt uitgevoerd, is aan de regio’s zelf. Zij kunnen daarin hun eigen keuzes maken. Die vrijheid is geen vrijblijvendheid. Het houdt in dat de regio’s zelf leden mobiliseren, goed naar hen luisteren om vervolgens te beslissen hoe onderwerpen op de landelijke agenda komen en standpunten vanuit de regio worden ingebracht.
Vertrouwen
Naast een discussie over de werkwijze en samenwerking van de POV-besturen en het financieel beheer, werd de communicatie besproken. Communicatie met leden maar ook met overheden, burgers, onderwijs en periferie. Communicatie is meer dan een fraaie flyer of folder. Het gaat ook over je eigen houding en gedrag en of dat past bij de communicatielijn die de POV heeft. Een ding is helder wanneer iedereen een andere boodschap communiceert en elkaar afvalt, dan leidt dat tot wantrouwen. Alleen wanneer er op een herkenbare en consistente manier wordt gecommuniceerd, schept dat vertrouwen bij leden en partners in en buiten de sector.